Per a referir-nos al Canal o Canales de Denúncies, cal citar la següent normativa de referència:

  • La Llei 1/2022, de 13 d'abril, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana, l'article de la qual 55.4 establix que de manera complementària a l'adopció del codi ètic o de conducta, es fomentarà l'elaboració i aprovació de “plans de prevenció de riscos per a la integritat” aplicable a qualsevol àmbit de l'activitat administrativa, gestionada amb fons propis de l'entitat promotora d'este pla.

Esta Llei abasta qualsevol tipus d'irregularitat i no sols les essencialment penals a l'efecte de la UE.

Les denúncies relatives a frau o irregularitats administratives de qualsevol àrea de pràctica, que no estiga vinculada a fons europeus, es canalitzaran a través de la BÚSTIA EXTERNA de l'AGÈNCIA VALENCIANA ANTIFRAU:

Canal de Denúncies GVA

  • Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informen sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, aplicable al Sector Públic, entre altres. Esta llei incorpora al Dret espanyol i desenvolupa la Directiva UE 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell de 23 d'octubre de 2019, a partir de la qual l'Ajuntament de Calp va establir l'enllaç per a accedir a este Canal o BÚSTIA INTERNA (canal intern d'informació per a empleats públics):

Canal de Denúncies de l'Ajuntament de Calp

La Llei 2/2023 es referix a infraccions del dret de la Unió, infraccions penals o administratives greus o molt greus. En virtut del contingut de la norma, l'Ajuntament aprovarà de manera imminent el Reglament del Sistema Intern d'Informació, perquè este Canal intern puga estar plenament operatiu.

Els qui denuncien (i han de ser objecte de protecció) són “informants” (s'opta per este terme en lloc de “denunciants” de la Directiva UE 2019/1937) amb informació obtinguda en un context laboral.

 

  • Orde HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència

El Pla de Mesures Antifrau en el marc d'actuacions del PRTR de l'Ajuntament de Calp, establit en virtut de l'Orde HFP/1030/2021, és aplicable a la gestió dels fons Next Generation del PRTR. El Servici Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) és l'autoritat de control.

Aplica les definicions de frau, corrupció i Conflictes d'Interessos establides en el Reglament de la UE i en la Directiva 2017/1371. Se centra en infraccions penals, comeses intencionadament.

Les denúncies relatives a frau o irregularitats vinculades a fons europeus es canalitzaran a través del CANAL EXTERN HABILITAT PEL SNCA, l'enllaç del qual és el següent:

Canal de Denúncies SNCA

El Pla de Mesures Antifrau es referix en els apartats 9 i 10 (pàgines 13 i 15, respectivament) al CANAL DE DENÚNCIES, la implementació de les quals possibilita l'eficàcia del Cicle Antifrau, especialment en relació a les mesures de detecció del frau i la corrupció.